Het logo van Assuralia

Assurinfo sprak met Birgit Hannes: de visibiliteit doortrekken naar het lokale niveau

BH

Brocom, het bekende platform dat de makelarij promoot, heeft sinds kort een nieuwe voorzitter. Het is Birgit Hannes, commercieel directeur bij Allianz, die de volgende twee jaar die verantwoordelijkheid opneemt. Assurinfo stelde Birgit vijf vragen over Brocom en de makelarij.

  • Brocom staat bekend als een goed geoliede marketingmachine, hoe stuur jij dit aan?

Mijn rol als voorzitter is alle visies en ideeën rond de tafel brengen en daar een unaniem gedragen aanpak uit distilleren. Daarna gaat het Brocom-team (Annie, Frederic en Patricia) aan de slag. Als voorzitter tracht je samen met de 16 andere ondernemingen en samen met FVF en Feprabel, die promotie van de makelarij op een overtuigende manier uit te rollen.

Brocom tracht via campagnes bij de klant de reflex te creëren ‘als ik een verzekering nodig heb of ik zit met een vraag, dan kan ik terecht bij mijn makelaar’. Dit jaar willen we nog actiever die suggestie herhalen om contact te nemen met die verzekeringsmakelaar. Daarnaast mikken we op meer lokale ‘activatie’. We gaan samen met de federaties initiatieven nemen om onze nationale campagnes meer te laten leven op lokaal niveau, via de social media van die makelaar maar tevens in het kantoor van de makelaar zelf.

  • Zijn alle makelaars al mee in dit verhaal?

Nog te weinig makelaars maken gebruik van de aangereikte marketingmogelijkheden. Het is één van onze doelstellingen om hen meer actief te betrekken bij de campagnes. We hebben bij voorbeeld digitale schermen in de aanbieding die hen toelaten ook allerlei promotiefilmpjes of banners van verzekeraars in hun kantoor aan de klanten te tonen. 440 makelaars doen dit al. Dit soort acties gaan we de volgende maanden verder ontwikkelen om die nationale visibiliteit door te trekken op het lokale niveau.

  • In de recente campagnes herhalen jullie telkens de boodschap ‘Even checken met mijn verzekeringsmakelaar’. Werkt die oproep goed?

De afgelopen tijd zien we dat 56% meer klanten dan een jaar geleden doorklikken naar de website makelaar in verzekeringen en doorklikken naar de zoekknop ‘ik zoek een makelaar in mijn buurt’. Dit zijn echt wel mooie resultaten.

  • Elke maand lanceert Brocom een ander thema?

We stellen een jaarkalender op, waardoor we elke maand, uitgezonderd een korte pauze in de zomer, met iets nieuw komen. Die thema’s worden in functie van de seizoenen gekozen of we zoeken aansluiting bij de actualiteit in de sector. Zo hebben we in april het thema pensioenen gekozen omdat net daarvoor Assuralia ook fors had ingezet op de pensioenen. We wisselen ook af tussen particulieren en zelfstandigen of ondernemingen als doelgroep. De meeste campagnes zijn digitaal en af en toe gebruiken we televisie en/of radio. Sinds kort doen we ook ervaring op met podcasts.

  • Het marktaandeel van de makelaars neemt nog lichtjes toe. Nochtans waren zij jarenlang erg bevreesd voor de digitalisering?

De grote kracht is de combinatie van het digitale en het fysieke contact: fygitaal zijn. We zijn er sterk van overtuigd dat de klanten ook in de toekomst nood zullen hebben aan dat menselijk contact op de cruciale momenten. Dat gaat een heel belangrijke troef blijven. Dit neemt niet weg dat de betrokken federaties en verzekeraars die makelaar aanmoedigen om op de digitale trein te springen. Brocom draagt bij tot het succes van dit distributiekanaal, maar ook Portima. Er is onze ondersteuning qua marketing en er zijn de technische tools voor informatie-uitwisseling. Die twee troeven, die je niet in andere landen terugvindt, verklaren mee het succes van de makelarij in ons land.

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven