Hoe veilig rijden in de winter? Bescherm je auto en pas je rijstijl aan
Auto en winter: zo gaan ze samen hand in hand
Voor de ene is de winter het aangenaamste seizoen van het jaar, de ander vindt er niets aan. Maar één ding is zeker: jouw auto verdient extra aandacht. ABCverzekering geeft raad in koude tijden.
Pas je rijstijl aan
Zijn de wegen spekglad door al dan niet verwachte sneeuw of ijzel? Dan is de veiligste oplossing nog altijd de auto thuis te laten. Moet je toch de baan op? Pas dan in eerste instantie je rijstijl aan. Hou voldoende afstand tot jevoorganger zodat je bruuske rembewegingen kunt vermijden. Deze zijn immers de voornaamste oorzaken van slipgevaar.
Als je een ongeval veroorzaakt omdat je bent uitgegleden door het winterweer, blijven de gangbare aansprakelijkheidsregels in het verkeer gelden. Dat wil zeggen dat je geen overmacht kan inroepen om zo alsnog te ontkomen aan jouw aansprakelijkheid en dus een hogere bonus-malusgraad. Zeker niet indien op radio of televisie gewaarschuwd is voor gladheid op de weg.
Laat winterbanden monteren
Een autoband krijgt het in de winter hard te verduren. Koude, gladde wegen, regen, sneeuw en ijs voeren onvermijdelijk een strijd met zijn grip op de weg. Van zodra de temperatuur onder de 7 graden duikt, bieden winterbanden meer grip. Vooral op natte wegen maken ze een groot verschil. Toch vinden heel wat mensen het niet nodig winterbanden te laten monteren omdat ze «niet op wintersportvakantie» gaan. Of ze vinden ze te duur of ze vinden het een heel gedoe.
Een winterband heeft extra inkepingen die zich «vastbijten» in de grond zodra er extra grip nodig is. Daarnaast is hij zo gemaakt dat het rubber soepel blijft bij koude temperaturen, terwijl een zomerband bij koude hard wordt. Dat maakt dus dat een winterband niet alleen veiliger is maar ook comfortabeler rijdt. En dan is er nog de slijtage: ’s winters rollen winterbanden beter op het asfalt dus slijten ze minder snel af dan dat je het hele jaar door met de zomerbanden zou rondrijden.
Een stel winterbanden mag dan wel een belangrijke investering zijn, die verdien je terug doordat de zomerbanden langer meegaan. Bovendien kan het zijn dat, indien je een leasingcontract hebt, in dat contract de mogelijkheid bestaat om winterbanden te monteren.
Voorzie je auto van een «winterkit»
De beste manier om je voorruit ijsvrij te houden is een aluminiumfolie. Daarnaast is het verstandig steeds een deken in de wagen te hebben. Je auto moest het zo maar eens laten afweten in «the middle of nowhere». Vanzelfsprekend aanwezig in de wagen gedurende de winter is een ijskrabber. Een vodje om de spiegels af te vegen kan ook steeds van pas komen.
Ga je op wintersport? Dan breidt je jouiw «winterkit» best uit met een slotontdooier (maar die bewaar je beter niet in de wagen), een anticondensdoek, matten om het wegrijden uit diepe sneeuw te vergemakkelijken, een schep en een borstel, een plankje om je krik op te zetten in geval van nood, startkabels, sleepkabels en een zaklamp.
En wat met sneeuwkettingen? Wanneer je op wintersport gaat met de wagen zijn ze een must, indien je alleen in dit gematigde land vertoeft, heb je ze niet snel nodig. Je moet in ieder geval heel secuur te werk gaan bij het aankopen van de sneeuwkettingen. Raadpleeg het instructieboekje van je auto of informeer bij de autodealer. Soms is er zo weinig ruimte tussen wiel en wielkast dat je niet gelijk welke sneeuwkettingen kunt bevestigen. Als je op wintersportvakantie gaat, oefen je best thuis alvast met het omleggen van de kettingen
Laat de motor niet warmdraaien tijdens het krabben
Als de ramen van je auto onder de ijzel of aangevroren mist of regen zit, moet je aan het krabben. Voldoende zicht is immers essentieel om veilig te kunnen rijden.
Je denkt efficiënt te zijn door de motor te laten warmdraaien wanneer je aan het krabben slaat? Fout. Een motor die stationair draait, warmt nauwelijks op en het is bovendien slecht voor het milieu. En niet te vergeten: jij bent degene die de giftige uitlaatgassen al krabbend staat in te ademen.
Wat doe je dan wel best? Eerst krabben, dan instappen, starten en rustig wegrijden. Dit is de meest efficiënte manier om je auto op een goede temperatuur te krijgen. Je kunt ook best de airco of warmeluchtblazer op de hoogste stand op de voorruit laten blazen. Als je geen airco hebt doe je er best aan de dashboardroosters dicht te doen, zo gaat alle lucht naar de voorruit.