Kort nieuws uit binnen- en buitenland
Technische stabiliteit & structurele uitdagingen kleuren transportverzekeringsjaar 2024
ABAM-BVT, de Koninklijke Belgische vereniging van Transportverzekeraars, presenteerde op 11 juni zijn jaarverslag 2024. Tijdens de presentatie bleek dat de Belgische transportverzekeringsmarkt in 2024 technisch stabiel bleef en licht groeide, ondanks economische uitdagingen.
Cargoverzekeringen blijven ook in 2024 het grootste segment binnen de transportverzekeringsmarkt. Met een totaal premie-inkomen van 240,5 miljoen euro vertegenwoordigt cargo 77% van het totale incasso.
De technische resultaten zijn positief, met een lage loss ratio van 41%, maar voorzichtigheid blijft geboden door geopolitieke spanningen.
Zeecascoverzekeringen presteerden sterk, terwijl binnenvaartcasco een forse terugval kende in premievolume.
De CMR-verzekeringsmarkt staat onder druk door structurele problemen, maar toont nog steeds een solide schadebeheer.
VVOV lanceert nieuwe website en branding
Naar aanleiding van de lancering van haar nieuwe website en branding verspreidde het VVOV, de belangenvereniging van onderlinge en coöperatieve verzekeraars in België, een aantal cijfers over de vereniging.
Het VVOV ontstond in 1971 en groepeert 10 Belgische onderlinge en coöperatieve verzekeringsondernemingen. in zijn bericht geeft de vereniging aan dat de afgelopen jaren het markaandeel van onderlinge en coöperatieve verzekeraars in België beduidend gestegen is, met maar liefst 16,8% in 2023 tegen 13,8% in 2020. Ook het jaarlijkse incasso is gestegen van 4,7 miljard € in 2020 naar 5,4 miljard € in 2023.
👉 U ontdekt alle cijfers en inlichtingen op de website van de vzw.
Paul Van Eesbeeck lanceert nieuw boek over aanvullende pensioen & beleggingsverzekeringen
In zijn nieuwste publicatie biedt Paul Van Eesbeeck houvasten, inzichten, tips en perspectieven over aanvullende pensioenen en belegginsgverzekeringen.
De auteur beschrijft zijn boek als een ‘anders-dan-anders boek’ dat je op sleeptouw neemt doorheen het bonte landschap van de aanvullende pensioenen en beleggingsverzekeringen via een reeks bevattelijke en toegankelijk geschreven ‘korte verhalen’, met tal van weetjes, tips en inzichten van elk zo’n 10 tot 25 blz.
👉 U vindt alle nuttige info over het boek hier.
Bob zomercampagne van start
Vorig weekend ging een nieuwe zomereditie van de BOB-campagne van start. Ook deze campagne zet opnieuw in op bewustmaking: wie rijdt, drinkt niet.
BOB is een initiatief van de Belgische Brouwers, Vias Institute en Assuralia en krijgt de steun van de Lokale en federale politie.
Hein Lannoy, CEO van Assuralia: “Samen met alle actoren die betrokken zijn bij de verkeersveiligheid in ons land, verheugen wij als federatie van verzekeringsondernemingen ons over de daling van het aantal letselongevallen gelinkt aan alcohol. Maar het moet nog beter. Daarom proberen we met alle partners BOB regelmatig onder de aandacht te brengen. De volgende drie maanden gaat dit gepaard met politiecontroles en aanwezigheid in talrijke parkings, daar waar het familie-uitstapje of het zomerse avondje uit begint.”
👉 Lees het persbericht dat gelanceerd werd naar aanleiding van de start van de campagne op de website van BOB.
FSMA brengt verzekeringssector en beleggingssector in kaart
De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) verzamelde cijfers over de beleggings- en verzekeringssector in België en bundelde die in twee nieuwe rapporten.
Hoeveel ondernemingen verlenen beleggingsdiensten in België en hoeveel doen er aan verzekeringsdistributie? Welke diensten bieden ze aan en hoe ziet hun distributienetwerk eruit?En wat is het aandeel van buitenlandse ondernemingen in die activiteiten?
Antwoorden op deze en andere vragen staan in twee nieuwe rapporten van de FSMA over de Belgische beleggings- en verzekeringssector. Ze zijn gebaseerd op een bevraging die de FSMA doet in het kader van haar gedragstoezicht.
👉 Ontdek hier de volledige cartografie van de verzekeringssector in België.
Slim, snel en simpel: zo willen jongeren hun verzekering
Insurance Europe, de Europese federatie van (her)verzekeraars peilde in samenwerking met het Europees Jeugdparlement (EYP) bij 651 jongeren uit 33 Europese landen naar hun verwachtingen op het vlak van verzekeringen.
Daaruit blijkt dat verzekeringen eenvoudiger, digitaler en gebruiksvriendelijker moeten worden om beter aan te sluiten bij de wensen van jonge Europeanen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren verzekeringen belangrijk vinden voor hun veiligheid en gemoedsrust. Toch ervaren ze het afsluiten ervan vaak als ingewikkeld en omslachtig. Veel jongeren noemen het proces “te veel papierwerk” en vinden dat het makkelijker moet kunnen.
👉 U kan het volledige rapport raadplegen op de website van Insurance Europe.
Duurzame financiering: Insurance Europe pleit voor een eenvoudigere en duidelijkere SFDR
Insurance Europe heeft haar reactie gepubliceerd op de oproep van de Europese Commissie tot het aanleveren van informatie over de herziening van de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR).
De federatie steunt het doel van de SFDR om transparantie te bevorderen en beleggers te helpen weloverwogen beslissingen te nemen. Ze is echter van mening dat de huidige regels te complex en onduidelijk zijn, en vaak overlappen met bestaande EU-wetgeving. Het kader moet eenvoudiger en praktischer worden gemaakt.
Insurance Europe geeft aan bereid te zijn de Commissie te helpen bij het opbouwen van een eenvoudiger, duidelijker en effectiever kader voor duurzame financiering dat werkt voor zowel consumenten als verzekeraars.
👉 U kan het volledige antwoord lezen op de website van Insurance Europe.