Het logo van Assuralia

Leiders verzekeringssector verwachten kwalitatievere onderschrijving en minder fraude door AI

cap-gemini-site

Op woensdag 17 april stelde het Capgemini Research Institute zijn recentste  World Property and Casualty Insurance Report 2024 voor. 

Daaruit blijkt dat ...

  • 62 % van de leiders in de verzekeringssector erkent dat artificiële intelligentie (AI) het mogelijk maakt de kwaliteit van de acceptatiepraktijken te verbeteren en fraude te beperken. 
     
  • 43 % van de underwriters geautomatiseerde aanbevelingen van voorspellende analysetools vertrouwt en regelmatig aanvaardt, al baren de complexiteit en de integriteit van de gegevens velen nog zorgen. 

Het World Property & Casualty Insurance Report 2024 stoelt op de conclusies van drie belangrijke bronnen: de studie Global Insurance Voice of the Customer 2024 met betrekking tot de consumenten, de studie Global Insurance Executives’ Survey 2024 betreffende de leidinggevende kaders en het Global Insurance Underwriters’ Survey 2024 inzake de underwriters. Deze bronnen omvatten 18 markten: Duitsland, Australië, België, Brazilië, Canada, Spanje, de Verenigde Staten, Frankrijk, Hong Kong, India, Italië, Japan, Luxemburg, Noorwegen, Nederland, Portugal, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.

We nemen hieronder het persbericht over dat Capgemini bij de publicatie van zijn recentste rapport heeft verspreid.

De uitdagingen stapelen zich op voor de schadeverzekeraars 


Door de inflatiedruk die op hen weegt, dringen verzekerden bij de verzekeraars steeds meer aan op betaalbare premies, eenvoud en transparantie: 42 % van de verzekerden vindt het huidige proces om een verzekering te sluiten complex en lang; 27 % van de verzekerden is in de loop van de voorbije twee jaren zelfs naar een andere verzekeraar overgestapt, op zoek naar goedkopere premies (60 %) of uitgebreidere dekkingen (53 %).

Ondanks de gestegen premies kampten de verzekeraars inzake hun acceptatiepraktijken met moeilijkheden, en overschreden de combined ratio’s de 100 %. Dat is een gevolg van natuurrampen, van de evolutie van risico’s die inherent zijn aan technologische innovaties als cyberbedreigingen en de opkomst van generatieve AI, en van de complexiteit op regelgevingsvlak. De leiders in de sector vermelden belangrijke organisatorische obstakels die hun capaciteit om klanten tevreden te stellen aantasten: een ontoereikende toegang tot gegevens (54 %), verouderde systemen (51 %) en een gebrek aan gekwalificeerd talent (47 %).

“Verzekeraars werken vandaag in een van de meest onstabiele omgevingen van de laatste jaren. De sector moet deze volatiliteit het hoofd te bieden door de acceptatievoorwaarden te herbekijken, verklaarde Adam Denninger, Global Leader voor de verzekeringssector bij Capgemini. “Daarbij dient men van de traditionele modellen af te stappen door de essentiële systemen te moderniseren en geavanceerde technologieën uit te rollen die tot resultaten en meer transparantie leiden. Het is voor de sector cruciaal AI-gedreven inzichten en automatisering ten volle te benutten om een concurrentiële omgeving te creëren die de verzekeringstechnische winstgevendheid ten goede komt, maar ondertussen ook inspeelt op de evolutie van de risico’s en het gedrag van de verzekerden”.

Vertrouwen van underwriters essentieel om voordelen van een voortrekker te genieten

Van de leiders in de sector erkent 62 % dat AI de kwaliteit van de acceptatiepraktijken verbetert en fraude voorkomt. Ondanks die voordelen antwoordt slechts 43 % van de underwriters dat zij geautomatiseerde aanbevelingen van voorspellende analysetools die het beslissingsproces ondersteunen vertrouwen en regelmatig aanvaarden. Die terughoudendheid is toe te schrijven aan een gevoel van te grote complexiteit (67 %) en aan bezorgdheid over de integriteit (59 %) van de gegevens. Verzekeraars kunnen deze terughoudendheid doen verdwijnen en underwriters over de streep te trekken door hen van bij het begin bij de ontwikkelingen van de modellen te betrekken, door de onontbeerlijke Human-In-The-Loop te vrijwaren zodat de AI-modellen verklaarbaar en voldoende transparant zijn, en door de geboekte vorderingen voortdurend te evalueren.

Hoewel sommige verzekeraars op dit gebied veelbelovend lijken, geven er maar weinig blijk van de ‘voortrekkerscapaciteiten’ die noodzakelijk zijn om snelle, objectieve en innovatieve acceptatiebeslissingen te nemen. Gewapend met de juiste, geavanceerde capaciteiten op dit vlak, kunnen voortrekkers nochtans winst boeken op het gebied van efficiëntie (snellere verwerking en lagere uitgeven), accuraatheid (schadekosten en fraudeopsporing) en klantenervaring (nieuwe overeenkomsten en klantenbinding). Uit het rapport blijkt dat minder dan 13 % van de verzekeraars met een voortrekkersrol de aan deze prioriteiten gekoppelde commerciële doelstellingen mislopen, tegenover 21 tot 36 % van de traditionele verzekeraars. 

Een gestroomlijnd acceptatiebeleid begint met het benutten van diepgaande gegevensinzichten 

Volgens de meerderheid (83 %) van de BOAR-verzekeraars zullen voorspellende modellen in de toekomst een essentiële rol spelen in het acceptatiebeleid, maar slechts 27 % verklaart dat hun onderneming op dat domein over geavanceerde capaciteiten beschikt. Om tot bruikbare diepgaande gegevensinzichten te komen, dient men in de eerste plaats ten volle gebruik te maken van een beveiligd gegevensecosysteem.

Wereldwijd zegt 53 % van de verzekerden bezorgd te zijn over de hoeveelheid persoonlijke gegevens die verzekeraars verzamelen. Toch zegt bijna twee derde bereid te zijn meer gegevens te delen in ruil voor meer transparantie en voorkeurtarieven, als ze maar worden gerustgesteld dat de gedeelde gegevens goed beveiligd zijn. Daar valt een kans te ontwaren om wat risicobeperkende voorstellen betreft een versnelling hoger te schakelen en om de verzekerbaarheid te versterken – en daarbij meteen voor meer engagement en vertrouwen te zorgen, met een sterkere klantenbinding tot gevolg.

BOAR-verzekeraars worden wat gegevens betreft geconfronteerd met een grote uitdaging om de verwachtingen van hun underwriters in te lossen. Tussen het belang van diverse gegevenstypes en de maturiteit van verzekeraars op het gebied van datacapaciteit gapen nog brede kloven. Zo vindt 49 % van de underwriters gegevens afkomstig van dronebeelden belangrijk, terwijl nog maar weinig verzekeraars ertoe uitgerust zijn deze te verwerken en doeltreffend te analyseren. Ook wil één op de twee underwriters graag kunnen beschikken over gegevens afkomstig van verbonden apparaten om toegang te hebben tot realtime informatie over persoonlijke en commerciële eigendommen, terwijl slechts 12 % van de verzekeraars in staat is dergelijke gegevens doeltreffend te capteren.

De ontoereikende gegevensbeheersing die hieruit voortvloeit, schaadt de hoofdactiviteit van verzekeraars – bij maar liefst 77 % onder hen gebeurt er geen volledige risicobeoordeling. Door het gebrek aan beschikbare data kampt 73 % van de ondernemingen met onvoldoende accuraatheid bij de tarifering, wat een adequate schadedekking onmogelijk maakt en, op termijn, de solvabiliteit in gevaar kan brengen. Ook vindt 70 % van de verzekeraars dat een gebrek aan coherentie bij de acceptatiebeslissingen een groot probleem is. 

(Bron: Capgemini)

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven