Het logo van Assuralia

Ruth Verstraete: “Zorg dragen voor gezondheid, dat is via preventie onze maatschappelijke rol opnemen”

Ruth Verstraete

In onze reeks 5 vragen voor een verzekeraar aan het hoofd van een afdeling bij Assuralia, is het de beurt aan Ruth Verstraete. De ceo van DKV Belgium leidt bij de federatie de tak Gezondheid.

  1. De medische kosten die ten laste blijven van de patiënt lopen hoog op. Er is duidelijk een markt voor aanvullende verzekeringen. Wat is er nodig om daarin te groeien?

Ruth Verstraete (RV): “Laat ons even wat context geven. Cijfers uit 2023 tonen aan dat de kosten qua gezondheidszorg in België 60 miljard bedragen, waarvan een 25% nog steeds ten laste van de patiënt komt, waaronder een groot deel onder ambulante kosten vallen. Er is dus zeker een rol voor de aanvullende ziekteverzekeraars qua ambulante zorg.

In de samenleving zien we ook een probleem van betaalbare zorg. Almaar meer mensen stellen ambulante zorg, en vooral tandzorg, uit omwille van de kosten. Dus hebben we daar ook een uitdaging: toegang creëren tot die aanvullende verzekeringen. En door de vergrijzing van onze populatie weten we dat de algemene gezondheidskosten nog zullen stijgen.

Als je al die factoren samenbrengt dan is er volgens mij zeer zeker een markt om dat ambulante verhaal verder uit te bouwen.

Hoe gaan we dit binnen de sector verder uitbouwen? In een eerste fase is het zeker nodig om de bewustwording te vergroten. Weinig burgers beseffen hoeveel kosten er eigenlijkzelf te betalen zijn, out-of-pocket. Dat besef is laag omdat het zelden één grote kost betreft, maar een verzameling van talrijke kleinere rekeningen op jaarbasis.

Die bewustwording is niet enkel de inzet voor de verzekeraars zelf, maar ook voor de overheid. Wijzen op het belang van preventie, wijzen op het belang van regelmatige controles, dat is een opdracht voor alle actoren

Ook de werkgevers blijven uiteraard een doelgroep; een dekking ambulante zorgen kan immers een mooie aanvulling zijn op de voordelen die ze reeds aan hun werknemers bieden. Cafetariaplannen, flex reward-systemen en dergelijke kunnen helpen om ook daar de bewustwording te stimuleren. Vanzelfsprekend hangen de groeikansen hier voor een deel af van de economische conjunctuur.

  1. Verzekeraars zetten continu in op het verbeteren en faciliteren van de “customer journey”. De digitalisering heeft daarin al een grote rol gespeeld. Hoe zit dat precies in de tak Gezondheid?

RV: Ook in de tak Gezondheid heeft digitalisatie zijn weg gevonden en hebben heel wat gezondheidsverzekeraars een digitaal platform. De functionaliteiten kunnen weliswaar verschillen van onderneming tot onderneming.

Een mijlpaal in de verbetering van de dienstverlening was uiteraard de invoering van derdebetaler-systemen (Medi-Card, AssurCard en andere) waardoor de factuur rechtstreeks naar de betrokken verzekeraar gaat. Recentere innovaties zijn Assurpharma (het netwerk tussen de apothekers en de verzekeraars) en Assurmed (het netwerk tussen de zorgverstrekkers en de verzekeraars), dit alles met de bedoeling de verzekerde/patiënt te ontlasten en hem snel te vergoeden, conform de contractuele voorwaarden.

Een belangrijke kanttekening hierbij betreft de veiligheid van al die transacties en toepassingen. Er komt bij elke nieuwigheid telkens weer een belangrijk en arbeidsintensief luik kijken van IT-veiligheid enerzijds en van privacywetgeving anderzijds.

  1. Preventie. Kunnen de verzekeraars meer betekenen in dit domein in de toekomst?

RV: Als ziekteverzekeraars kunnen we daar zeker nog meer een rol in spelen, en dus meer doen dan louter verzekeren en terugbetalen. Wij moeten die sociale rol, die maatschappelijke betrokkenheid, opnemen en helpen vermijden dat mensen ziek worden. Ik noem dat graag zorg dragen voor gezondheid. Dat kan zich uiten op verschillende manieren. We integreren vaker preventie in onze verzekeringsproducten, zoals in het ambulante verhaal waar we checkups terugbetalen, wat uiteraard helpt om tijdig eventuele gezondheidsproblemen op te sporen, of in de activiteit gewaarborgd inkomen, waar we geconfronteerd worden met meer langdurig zieken, bekijken we wat we werkgevers kunnen aanbieden om ook in die context preventieve initiatieven te ondersteunen. Daar gaat het bij voorbeeld over het detecteren en begeleiden van psychische problemen bij werknemers.

  1. Psychische problemen leiden steeds vaker tot langdurig zieken. Zo komen we bij de re-integratietrajecten die verzekeraars aanbieden.

RV: Inderdaad, in België zijn er meer dan 500.000 langdurig zieken, wat duidelijk toont dat er nood is aan steun om deze mensen terug aan het werk te krijgen en te houden.

In bepaalde dekkingen gewaarborgd inkomen (vooral dan in een collectieve context) bieden de verzekeraars re-integratietrajecten aan. Wij schakelen hierbij gespecialiseerde derden in met veel expertise in dit domein, ook op vlak van sensibilisering.

En die trajecten leveren ook resultaten op: we zien dat 50% op dit aanbod ingaan, en wat nog beter is, 70% van de personen die via ons in zo’n traject stappen kunnen terug aan het werk en blijven ook aan het werk. De acties die we in dit domein ondernemen hebben dus een zekere succesfactor.

Parallel lopen vanuit de overheid, de eerste pijler, ook re-integratietrajecten. Het komt erop aan de krachten te bundelen, de informatie die bestaat langs beide kanten bundelen zodat we meer mensen kunnen bereiken, zonder overlappingen.

  1. Tenslotte, wat zijn de voornaamste uitdagingen voor de gezondheidsverzekeraars de volgende jaren?

De integratie van nieuwe technologieën, zoals genAI, in gezondheidszorg en de acceptatie van deze door de burger zijn een uitdaging, samen met de verdere digitalisering van diensten naar de klant, en dit op een veilige en correcte manier.

Het betaalbaar houden van de kosten in de gezondheidszorg is geen nieuwe uitdaging, maar blijft een groot aandachtspunt.

Dit gaat gepaard met twee belangrijke zaken: de hervorming van de ziekenhuisfinanciering en het beperken van excessen inzake supplementen (zoals in het regeerakkoord vermeld).

Recente discussies tonen aan dat dit zeker geen makkelijk onderwerp is, met heel veel belanghebbenden rond de gesprekstafel.

De gezondheidsverzekeraars willen graag een partner zijn van de overheid en zo meedenken over oplossingen. Als we regelmatiger gehoord worden over de positie van de sector en onze kennis en inzichten kunnen delen, dan krijg je op termijn ongetwijfeld een positieve evolutie waarbij de verzekeraars meer en meer zullen gezien worden als betrokken partijen in dit verhaal.

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven